Saobracajno-tehnicka vestacenja

NYU Stern

Prva, prava radionica

STV je prva privatna agencija za veštačenja u drumskom saobraćaju, osnovana 1.1.1989.godne u Beogradu. U proteklom periodu, osim obavljanja osnovne delatnosti, delovala je i na ostalim poljima: pravnom (na implemenaciji zakonskih rešenja), naučnom, tehnološkom (na gradnji metodologije veštačenja, ekspertskog sistema, softverskih alata, novih metoda uvidjaja...), finansijskom (na obezbedjivanju sredstava za radni prostor, opremu, edukaciju...), kolegijalnom, etičkom (u cilju povećanju broja profesionalnih veštaka, kao i suzbijanja tezgarenja). Iako je uhvatila korak sa razvijenim svetom, vreme je pokazalo da nekadašnji, istorijski iskorak u svet profesionalizma, koga mediji nisu ni primetili, ni danas nije prihvaćen u Srbiji. Šta više, posle skoro četvrt veka, stanje u ovoj oblasti se čak, pogoršalo. Nasuprot neznatnom povećanju broja agencija, tezgarenje je ojačalo, erozija morala umnnožila je "snalažljive" i "sposobne" honorarce, koji su sve cešće boravili u sudovima umesto u matičnim firmama. Tezgarenje su podržali i brojni zasposleni u pravosudju - "ljudi pravde". Angažovanjem honoraraca propustili su priliku da pruže ruku profesionalcima, da se odlučno suprostave tezgarenju i tako iskažu svoju pravednost i dostojnost profesiji koju obavljaju.

Vreme je za budjenje, za stvarno prihvatanje veštačenja kao časnog zanimanja, zakletih, čestitih, najstručnijih ljudi. Tezgaroši to svakako nisu, izmedju ostalog i zato, što svojim načinom rada ometaju mlade, profesionalno orijentisane, da se iskažu i ostvare.

Sudije, tužioci, advokati, veštaci, učesnici u nezgodama i ostali, potencijalni korisnici usluga veštaka, pre nego što donesete bilo kakvu odluku vezanu za veštačenje,

R a z m i s l i t e

i o profesionslizmu, etici, moralu, tržištu, kvalitetu veštačenja i naročito, o posledicama tezgarenja u ovoj oblasti...

I pored ogromnih teškoća, radionica je:

  • proizvela ogroman broj (preko 2015) kvalitetnih ekspertiza saobraćajnih nezgoda medju kojima je i ona sa najtežim posledicama, nastalim u regionu SFRJ,
  • izradila svaku ekspertizu sa grafičkim prikazom prostorno-vremenske analize toka dogadjaja,
  • razradila originalnu metodologiju, potreban alat, ekspertni sistem,
  • prva izradila 3D animaciju toka saobraćajne nezgode u realnom vremenu, tačno 5 godina pre ostalih u regionu SFRJ,
  • razvila i verifikovala VideoCAD metodu uvidjaja saobraćajnih nezgoda,
  • razjasnila strukturu procesa saobraćajnih nezgoda i sačinila predlog za definisanje ključnih pojmova, kao što su: saobraćajno obeležje, saobraćajna situacija, saobraćajna nezgoda, uzrok nezgode prvog reda...

Radionica STV je sačinila konkretne predloge za: standardizaciju pojmova u ovoj oblasti, metodologiju izrade saobraćajno - tehničkih veštačenja, poboljšanje uvidjaja nezgoda, inoviranje ZOBS-a, kao i Zakona o veštačenju i veštacima...